15:00 - 19:00

ساعات کاری ما شنبه- پنج شنبه

021-26411217

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

اعتراضات ثبتی از جمله ثبت ملک

اعتراض به ثبت املاک, به نوعی از اعتراضات گفته می شود که فرد در آن حق تقاضای ثبت را برای خود می داند. این اعتراض از جمله اعتراضاتی است که در دسته عملیات ثبتی قرار می گیرد. به گونه ای که ایجاد این اعتراض باعث می شود که در عملیات ثبت و سند مشکلی ایجاد شود و تمامی این عملیات تا زمان مشخص شدن تکلیف نهایی متوقف می شود.

 براساس ماده 16 قانون ثبت فرد باید به مدت 90 روز اقدام به اعتراض به ثبت ملک خود کند و همچنین باید مدارکی را برای ثبت اعتراض ارائه دهد. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل با اعتراض به ثبت ملک, حقوق ارتفاقی و تحدید ملک آشنا شویم. پس با ما همراه باشید.

مدارک لازم برای اعتراض به ثبت

همانطور که گفتیم برای اعتراض به ثبت ملک باید مدارکی از جمله, کارت ملی جهت احراز هویت, هزینه ی پرداخت دادرسی, تصویر مصدق صورت جلسه که توسط اداره ثبت تنظیم شده است, تصویر نشان دهنده باطل بودن عملیات ثبتی, شماره پرونده, تحقیقات میدانی, معاینه محلی, ارائه درخواست استعلام, درخواست جلب نظر برای کارشناسان, سوگند نامه, استماع شهادت و مطلعین و….. را به همراه داشته باشید.

انواع اعتراض به ثبت

اعتراض به ثبت دارای انواع مختلفی است که به سه دسته ی اصلی تقسیم می شود. از جمله:

  • اعتراض به عملیات ثبت ملک
  • اعتراض به حقوق ارتفاقی در اداره ثبت
  • اعتراض به تحدید حدود در اداره ثبت

در ادامه به طور کامل با این سه دسته ی اصلی آشنا خواهیم شد.

اعتراض به عملیات ثبت املاک

این نوع اعتراض می تواند باعث توقف ثبت املاک در اداره ثبت شود. در این نوع از اعتراض اگر فرد بعد از ارائه ی درخواست ملک و انتشار آگهی های شخصی, حقی را برای خود از ملک بخواهد و ثبت ملک را به نام خود بداند, می تواند بر اساس قوانین و مقررات اعتراضی را ارائه داده و از حق خود دفاع کند. معمولا اعتراض به عملیات ثبت املاک 90 روز است و در این مدت فرد باید دادخواست اعتراض خود را ارائه دهد. البته باید توجه داشت که نباید قبل از انتشار اگهی دادخواست اعتراض را ارائه داد زیر در این صورت دادخواست پذیرفته نخواهد شد.

مرجع صالح برای تقدیم اعتراض به عملیات ثبت املاک

مرجع صالح برای تقدیم اعتراض به ثبت املاک, اداره ثبتی است که اقدام به انتشار آگهی کرده است. به این دلیل که اداره ثبت به عنوان متولی اسناد, از وجود معترض با خبر شده و جریان ثبت را متوقف می کند, به عنوان مرجع صالح برای تقدیم اعتراضات ثبتی مشخص شده است.

اعتراض به تحدید حدود در اداره ثبت

اعتراض به تحدید حدود یکی دیگر از انواع اعتراضات ثبتی است. این اعتراض یکی از رایج ترین اعتراضات در دعاوی ثبتی می باشد. اعتراض به تحدید حدود قبل از ثبت ملک در دفاتر مطرح می شود و فرد در این اعتراض به ناظر آن اعتراض دارد نه به ثبت ملک. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که در اعتراض به تحدید حدود فقط قسمتی از ملک ثبت شده است.

مرجع صالح برای تقدیم اعتراض به تحدید حدود در اداره ثبت

اعتراض به تحدید حدود توسط هیئت تشخیص استان که شامل رئیس دادگستری محل, رئیس اداره ثبت اسناد و املاک و رئیس اداره کشاورزی می شود, رسیدگی می شود.

مهلت اعتراض به تحدید حدود در اداره ثبت

براساس ماده 20 قانون ثبت اسناد و املاک, مهلت متقاضی ثبت برای اعتراض به تحدید حدود یک ماه است. در صورتی که اعتراض بعد از اتمام مهلت ثبت اعتراض تحدید حدود اعلام شود, رئیس دادگاه و مسئول اداره ثبت در جلسه ی اداری در این باره تصمیم گیری می کنند.

اعتراض به حقوق ارتفاقی در اداره ثبت

اعتراض به حقوق ارتفاقی نیز از جمله اعتراضات به اداره ثبت است. اعتراض به حقوق ارتفاقی شامل کسانی می شود که برای املاک خود مدعی حق ارتفاقی هستند و تقاضای ثبت دارند. همچنین کسانی که به حق ارتفاقی اعتراض دارند نیز در دسته ی افراد معترض به این اعتراض قرار می گیرند. همچنین افرادی که در تحدید حدود خود حضور ندارند از معترضین اعتراض به حقوق ارتفاقی به شمار می روند. مهلت اعتراض به حقوق ارتفاقی یک ماه است و مراحل رسیدگی به این اعتراض نیز مانند تمامی اعتراضات ثبتی می باشد.

مرجع صالح برای تقدیم اعتراض به حقوق ارتفاقی

این نوع از اعتراض باید در اداره ثبت که در آگهی مشخص شده است, تقدیم شود.

شرایط دادخواست اعتراض به اداره ثبت

اعتراض به اداره ثبت دارای یک سری شرایط است. شما می توانید با مراجعه به یک وکیل ثبتی از تمامی این شرایط با خبر شوید. ولی به طور کلی اعتراض به اداره ثبت باید براساس ماده 51 در قانون داد رسی مدنی باشد و تمامی نکات این ماده در اعتراض رعایت شود. همچنین به دلیل اینکه این دعوی مربوط به مال غیر منقول است باید هزینه داد رسی براساس مصوب 73 پرداخت گردد.

تجدید دادخواست اعتراض به عملیات ثبت

زمانی که شخص معترض یا نماینده او در جلسه ی رسیدگی به اعتراض به عملیات ثبتی حضور نداشته باشند, دادخواست باطل می شود و فرد معترض در این مواقع می تواند 10 روز بعد از ابلاغ قرار ابطال داد خواست, داد خواست خود را تجدید کند. دادخواستی که تجدید می شود باید به دادگاه دارای صلاحیت تقدیم شود. همچنین در زمانی که قرار رد دادخواست به دلیل وجود نقص صادر می شود نیز می توان داد خواست اعتراض را تجدید کرد.

نتیجه گیری نهایی

در این مقاله به بررسی کامل انواع اعتراضات ثبتی از جمله, اعتراض به عملیات ثبت املاک, اعتراض به تحدید حدود و اعتراض به حقوق ارتفاقی پرداختیم و مرجع صالح برای تقدیم داد خواست این نوع از اعتراضات را ذکر کردیم. همانطور که گفتیم ارائه ی دادخواست اعتراض دارای یک سری شرایط و نکات ویژه است و توصیه می کنیم اگر آگاهی لازم را در این زمینه ندارید از یک وکیل خبره و با تجربه کمک بگیرید و بدون داشتن آگاهی در این زمینه هیچ گونه اقدامی را انجام ندهید تا در آینده با مشکلاتی مواجه نشوید.

قرارداد مشارکت در ساخت رایگان

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.