15:00 - 19:00

ساعات کاری ما شنبه- پنج شنبه

021-26411217

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

انجام داوری در قراردادهای ملکی

انجام داوری در قراردادهای ملکی

فهرست مطالب

داوری در قراردادهای ملکی به این معنا است که طرفین یک قرارداد یا طرفین یک اختلاف توافق میکنند به جای مراجعه به دادگاه و قاضی، شخص یا اشخاصی تحت عنوان داور یا موسسات حقوقی و موسسات داوری را انتخاب کنند تا داوران به اختلافات انها رسیدگی کند. این روش در قانون مورد پذیرش است و افراد میتوانند در هر زمانی از جمله هنگام انعقاد قراراد، پیش از مطرح شدن اختلافات و پس از مطرح شدن اختلافات در مورد استفاده از داوری توافق کنند.

موارد عمده مراجعه به داوری شامل: نیاز به تفسیر قرارداد ، اختلاف در شیوه اجرای قرارداد، خلا ها و ابهامات قرارداد، خاتمه و فسخ و ابطال قرارداد و… است.

همانگونه که ذکر شد طرفین اختلاف میتوانند جهت انجام داوری به داوران منتخب خود مراجعه نمایند. راه دیگر پیش روی افراد استفاده از موسسات حقوقی جهت امر داوری است. لازم به ذکر است مراجعه به موسسات به دلیل تخصص حقوقی، تجربه ، بی طرفی و… به نحو بهتری میتواند حل اختلاف عادلانه و صحیح را تضمین نماید.

داوری در قراردادهای ملکی:

در قراردادهای ملکی مراجعه به داوری ممکن است. مراجعه به دادگاه در مواردی که طرفین یک قرارداد ملکی دچار اختلاف میشوند بسیار زمان بر است و نیاز به پرداخت هزینه های بالای دادرسی، هزینه کارشناسی و…دارد.بنابراین استفاده از داوری به افراد کمک میکند در زمان و با هزینه ی کمتری به حل اختلاف برسند.

قراردادهای ملکی شامل خرید و فروش ملک، مشارکت در ساخت، اجاره، پیش فروش اپارتمان ها و…هستند.

 

 داوری در اختلافات خرید و فروش:

طرفین قراردادهای خرید و فروش ملک ممکن است به دلایل متفاوتی دچار اختلاف شوند و در اجرای قرارداد با مشکل مواجه شوند. اختلافات مربوط به فسخ یا ابطال قرارداد ، اختلافات در زمینه تنظیم سند، اختلافات در زمینه مشخصات ملک و تعهدات طرفین در زمینه تحویل ملک و ثمن و… از مواردی است که نیاز به مراجعه به دادگاه و یا داور را ایجاد میکند. در این صورت افراد میتوانند پیش از انکه دعاوی قضایی طرح کنند با استفاده از نهاد داوری اختلافات را حل و فصل نمایند.

 

داوری در اختلافات مشارکت در ساخت:

قراردادهای مشارکت در ساخت به دلیل ماهیتی که دارند مستعد ایجاد اختلافات و ابهامات بسیاری هستند. چرا که ساخت و ساز عملی زمان بر و طولانی است .اجرای قراردادهای مشارکت در ساخت و انجام عملیات ساخت و ساز، علاوه بر اینکه زمان بر است دارای جزئیات فنی و حقوقی بسیاری است که این دو ویژگی پتانسیل ایجاد ابهامات و اختلافات را افزایش میدهد.

نگارش شرط داوری در قراردادهای مشارکت در ساخت به طرفین کمک میکند در صورت مطرح شدن اختلاف با دعوت از داوران منتخب خود در مدت زمان کوتاه تری به این اختلاف رسیدگی نمایند.

 

داوری در اختلافات اجاره:

اختلاف بین موجر و مستاجر از موارد رایج مراجعه به مراجع قضایی و مراجع حل اختلاف است. موارد رایج این اختلافات شامل: تاخیر در پرداخت اجاره بها، عدم پرداخت اجاره بها، نیاز ملک به انجام تعمیرات اساسی، عدم تحویل به موقع ملک توسط موجر، عدم تخلیه ملک توسط مستاجر و…میباشد

افراد میتوانند در قرارداد اجاره شرط داوری تعیین نمایند تا در مواقع اختلاف به جای مراجعه به دادگاه و شورای حل اختلاف، با مراجعه به داوران منتخب خود در مدت زمان کوتاه تری اختلافات را حل نمایند.همچنین اگر در قرارداد چنین شرطی ذکر نشده باشد پس از پیدایش اختلاف نیز توافق بر سر استفاده از داوری ممکن است.

داوری در قراردادهای پیش فروش اپارتمان ها:

به موجب ماده 20 قانون پیش فروش اپارتمان ها: “کلیه اختلافات ناشی از تعبیر، تفسیر و اجراء مفاد قرارداد پیش‌فروش توسط هیأت داوران انجام می‌پذیرد”

بنابراین مراجعه به داور در موارد اختلافات پیش فروش اپارتمان ها اجباری است و برخلاف دیگر دعاوی ملکی مراجعه به داور بر اساس اختیار و انتخاب افراد نیست.

اختلافاتی که میان طرفین قرارداد های پیش فروش اپارتمان ها مطرح میشود اصولا شامل: اوصاف و امکانات اپارتمان تحویل داده شده،عیب ها و خسارات اپارتمان،  تاخیر در زمان تحویل اپارتمان،  تاخیر در پرداخت اقساط و بها، تنظیم سند و…

افراد باید حین انعقاد قرارداد پیش فروش اپارتمان ها داوران خود را انتخاب و معرفی نمایند و تمامی اختلافات ناشی از موارد فوق و مفاد قرارداد را به انها ارجاع دهند.

انتخاب موسسات حقوقی به عنوان داور در این قراردادها نیز ممکن است.

تیم حقوقی دیوان ملل با همراه داشتن وکلا و مشاوران حقوقی متخصص در امور ملکی، در زمینه ارائه خدمات داوری ایفا نقش مینماید.

تیم های داوری در دیوان ملل با در دست داشتن تجربه ی سالها مطالعه و اقدام حقوقی و قضایی در زمینه دعاوی و اختلافات ملکی آماده پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در زمینه داوری دعاوی ملکی و پذیرش امور داوری میباشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قرارداد مشارکت در ساخت رایگان

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.