15:00 - 19:00

ساعات کاری ما شنبه- پنج شنبه

021-26411217

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

دعاوی شهرداری و دیوان عدالت اداری

شهرداری ها به عنوان یکی از نهاد های عمومی وظیفه ی اداره و خدمات رسانی در شهر ها را بر عهده دارند و ممکن است با موضوعات و مسائل قانونی و حقوقی رو به رو شوند.  در برخی مواقع شهرداری ها باید برای طرح دعاوی مختلف و دفاع از منافع و حقوق شهروندان به دادگاه ها یا دیوان عدالت اداری مراجعه کنند. دعاوی شهرداری به شکل های مختلفی اعم از مالی, عمومی, کنترل ساخت و ساز, حقوق شهروندان و محیط زیست مطرح می شود. در اینجا قصد داریم بیشتر با دعاوی شهرداری و دیوان عدالت اداری آشنا شویم. پس با گروه وکلای ملکی دیوان ملل همراه باشید.

انواع دعاوی شهرداری در دادگاه و دیوان عدالت اداری

همانطور که ممکن است بین افراد اختلافات حقوقی مختلفی به وجود بیاید, بین افراد و شهرداری ها نیز ممکن است این اختلافات ایجاد شود. به طور کلی دادگاه یا دیوان عدالت اداری مسئول رسیدگی به دعاوی علیه شهرداری است بجز وقتی که شکایت پیمانکاران از شهرداری در میان است و این مورد باید در کمیسیون ماده 38 مورد بررسی قرار بگیرد. در زیر انواع دعاوی شهرداری در دادگاه و دیوان عدالت اداری را ذکر کرده ایم:

  • دعاوی ملکی علیه شهرداری در دیوان ادالت اداری
  • دعاوی ملکی علیه شهرداری در دادگاه عمومی حقوقی
  • شکایت کیفری از شهرداری

دلایل شکایت از شهرداری

همانطور که گفتیم شهرداری وظیفه ی انجام امور مربوط به شهر ها را بر عهده دارد و بر همین اساس این نهاد عمومی تشکیل شده است. در برخی مواقع ممکن است مسئولان و ماموران شهرداری اعمال غیر قانونی انجام دهند که باعث ضایع شدن حقوق شهروندان و مردم شود. به همین دلیل برای شکایت از شهرداری ها یک سری قوانین و مقررات وضع شده است.

افراد برای شکایت از شهرداری ها برای دفاع از حقوق خود باید به مراجع مشخصی مراجعه کنند. برای شکایت از شهرداری ها باید به دیوان عدالت اداری مراجعه کرد.  البته نحوه ی شکایت ثابت نیست و براساس موضوع شکایت می توان در مراجع قضایی و اداری هم به صورت اینترنتی و هم به صورت حضوری دعوی را مطرح کرد. لازم به ذکر است که اگر آگاهی لازم را در این خصوص ندارید و برای بهتر شدن روند شکایت بهتر است از یک وکیل با تجربه برای شکایت از شهرداری کمک بگیرید.

شکایت از شهرداری در دیوان عدالت اداری

زمانی که مسئولان شهرداری اعمال غیر قانونی مرتکب می شوند, افراد برای دفاع از حقوق خود از این نهاد شکایت خواهند کرد. افراد برای شکایت از شهرداری به دیوان عدالت اداری مراجعه می کنند. برای شکایت از شهرداری باید در سامانه ثبت درخواست در دیوان, دعوی را مطرح نموده و جهت پیگیری نیز به همین سامانه مراجعه کرد.

دعاوی مختلفی برای شکایت از شهرداری مطرح می شود مانند, اعتراضات مربوط به آرای صادره کمیسیون ماده 100 شهرداری, باطل شدن بدون مجوز پروانه های صادر شده از طرف شهرداری و رسیدگی به پرونده های عدم صدور مجوز ساخت از طرف شهرداری با وجود مدارک و شرایط قانونی. تمامی این دعاوی در دیوان عدالت اداری مورد بررسی قرار می گیرد.

دعاوی شهرداری و دیوان عدالت اداری

رای دیوان عدالت اداری در مورد شهرداری

کمیسیون در جهت شکایت از شهرداری آرایی را صادر می کند و این آرا در دیوان عدالت اداری بررسی می شود. این آرا که برای شکایت از شهرداری به دیوان عدالت اداری فرستاده شده اند یا مورد تایید قرار گرفته یا رد می شوند. البته لازم به ذکر است که آرایی که در این مرجع صادر می شود دارای دقت حقوقی بسیار بالایی است.

آرایی که دیوان عدالت ادارای آن ها را تایید کرده یا رد می کند و رای جدید صادر می کند برای دو طرف دعوی لازم الاجرا است و اگر این آرای توسط هر یک از دو طرف اجرا نشود برای آن ها جریمه ای در نظر گرفته خواهد شد.

انتخاب وکیل برای شکایت از شهرداری در دیوان عدالت اداری

کسانی که برای دفاع از حقوق خود به دلایلی از شهرداری شکایت می کنند بهتر است برای سریع تر شدن و بهتر شدن روند شکایت از یک وکیل برای شکایت از شهرداری کمک  بگیرند. اگر شما نیز قصد شکایت از شهرداری را دارید بهتر است برای گرفتن نتیجه ی مطلوب در کوتاه ترین زمان ممکن بدون ایجاد خسارت, یک وکیل متخصص و حرفه ای که در این زمینه می تواند همراه شما باشد را انتخاب کنید.

مشاوره حقوقی برای شکایت از شهرداری در دیوان عدالت اداری

معمولا خیلی از افراد به دلیل اینکه از مسائل حقوقی آگاهی زیادی ندارند و نمی توانند زمان زیادی را برای شکایت از شهرداری در مراجع قضایی طی کنند, از حقوق خود دفاع نمی کنند. ولی همانطور که در بالا نیز گفتیم کمک گرفتن از یک وکیل خوب هم نتیجه ی بهتری را به شما می دهد و هم تمامی مراحل شکایت به درستی و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می شود.

توصیه می کنیم به راهنمایی های وکلای با تجربه و متخصص توجه کنید و از آن ها مشورت بگیرید تا به راحتی به حقوق خود برسید. همچنین اگر شرایط حضور در مراجع قضایی را نداشته باشید وکیل می تواند به جای شما حاضر شود و از حقوق شما دفاع کند.

بجز دیوان عدالت اداری چه مراجع دیگری می توانند شکایت از شهرداری را رسیدگی کنند؟

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم, دیوان عدالت اداری و دادگاه های کیفری می توانند شکایت از شهرداری ها را مورد بررسی قرار دهند. علاوه بر این برخی از مراجع دیگر نیز وجود دارند که صلاحیت رسیدگی به شکایت از شهرداری را دارند مانند, استانداری ها و وزارت کشور. البته این مراجع نمی توانند رای صادر کنند و فقط می توانند به تخلفات و شکایت رسیدگی نمایند.

نتیجه گیری نهایی

شهرداری یکی از ارگان های بسیار مهم دولت است که وظایف زیادی را بر عهده دارد و در اداره ی امور شهر اقدامات زیادی را انجام می دهد. در برخی مواقع که مسئولان این ارگان دچار تخلفات قانونی می شوند می توان برای دفاع از حقوق خود و مردم از آنها شکایت کرد. در این مقاله به بررسی کامل این موضوع پرداختیم. همانطور که گفتیم برای شکایت از شهرداری بهتر است از یک وکیل خوب و باتجربه کمک بگیرید و بدون داشتن آگاهی هیچ گونه اقدامی را در این خصوص انجام ندهید.

قرارداد مشارکت در ساخت رایگان

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.