15:00 - 19:00

ساعات کاری ما شنبه- پنج شنبه

021-26411217

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

دعاوی مربوط به ماده 147 و 148 قانون ثبت

بعد از انقلاب اسلامی, تغییراتی در اراضی رخ داد. به طوری که برای برخی از املاک نمی شد سندی را دریافت کرد. مثلا با توجه به قانون منع تبدیل اراضی کشاورزی به مسکونی و مشکلات مربوط به تقسیم باغ ها, مشکلاتی برای صاحبان این اراضی به وجود آمد و خیلی از آنها نتوانستند برای ملک خود سندی دریافت کنند. با توجه به اینکه در کشور ما تعداد زمین های بدون سند زیاد است, ماده 147 و 148 قانون تعیین تکلیف اراضی و املاک فاقد سند وضع شد تا راهی برای صدور سند برای این املاک باز شود.

در این مقاله قصد داریم به طور کامل با ماده ی 147 و 148 قانون ثبت اسناد و املاک آشنا شویم. پس با گروه وکلای ملکی دیواان ملل همراه باشید.

ماده 147 قانون ثبت:

ماده 147 قانون ثبت املاک فاقد سند مربوط به ساختمان هایی است که تا ابتدای سال 1370 بر روی زمین هایی ساخته شده اند که به دلیل وضع یک سری قوانین امکان گرفتن سند برای این اراضی وجود ندارد. همچنین این ماده ی قانونی می تواند شامل زمین های کشاورزی و نسق های زراعی و باغات اعم از شهری و غیر شهری و اراضی خارج از محدوده ی شهر نیز باشد که به وسیله ی اسناد عادی خرید و فروش شده و مورد استفاده قرار گرفته اند ولی به دلیل مشکلات قانونی امکان صدور سند برای آن ها وجود نداشته است.

ماده 148 قانون ثبت:

ماده 148 قانون ثبت املاک فاقد سند مربوط به ساختمان هایی است که بر روی زمین های متعلق به دولت یا شهرداری ساخته شده اند. اگر فردی که در ساختمان سکونت دارد, واحد مسکونی نداشته باشد, دولت و شهرداری وظیفه دارند این اراضی را به قیمت منطقه به صاحبان اعیان بفروشند.

در صورتی که فرد واحد مسکونی دیگری داشته باشد, دولت و شهرداری با در نظر گرفتن نظر کارشناس رسمی دادگستری باید این اراضی را با قیمتی منصفانه به صاحبان اعیان بفروشند.

در کل ماده ی 147 و 148 قانون ثبت اسناد و املاک به حل مشکلات اراضی و ساختمان های فاقد سند کمک زیادی می کند.

کاربرد ماده 147 و 148 قانون ثبت

مهم ترین کاربرد ماده 147 و 148 قانون ثبت اسناد و املاک, جلوگیری از بروز اختلاف در رابطه با معاملات غیر رسمی در حوزه ی اموال غیر منقول است. همچنین ثبت این قانون باعث می شود که مالکان در رابطه با ثبت ملک به نام خود در بخش اموال غیر منقول نگرانی نداشته باشند.

املاک و اراضی که مشمول ماده 147 قانون ثبت می شوند:

ماده ی 147 قانون ثبت اسناد و املاک شامل املاک و اراضی می شوند که به شرح زیر می باشد:

  • زمین های کشاورزی, باغ ها و ساختمان هایی که به نام اشخاصی ثبت شده اند. این اشخاص قسمت یا کل زمین را خریداری کرده اند ولی به دلایلی مثل عدم دسترسی, فوت مالک رسمی و موفق نشدن در دریافت سند, به صورت رسمی سندی به نام آن مالک ثبت نشده است.
  • املاکی که به ثبت رسیده اند و شخص متقاضی, مالک آن به شکل مشاع است ولی به دلیل دسترسی نداشتن به سایر مالکان مشاع, فوت آن ها و موفق نشدن ورثه در اخذ سند مالکیت, سند شش دنگ آن صادر نشده است.
  • املاک وقفی که فرد متقاضی آن ها را با حق احداث اجاره کرده ولی تا کنون موفق نشده است سند مالکیت اعیانی را دریافت کند.

املاک و اراضی که مشمول ماده 147 قانون ثبت نمی شوند:

  • زمین ها و املاکی که سابقه ی ثبت ندارند.
  • اراضی ملی, موات و اراضی و املاک که به دولت و موسسات دولتی تعلق دارند.
  • املاکی که فاقد ساختمان هستند هر چند که محصور یا غیر محصور باشند.
  • اراضی و املاکی که مالک رسمی آن در قید حیات است و برای تنظیم سند رسمی می توان به آن دسترسی داشت.
  • اراضی و املاکی که مالک رسمی آن فوت کرده است ولی متقاضی برای گرفتن سند رسمی به ورثه دسترسی داشته و می تواند از طریق دفترخانه ملک را انتقال دهد.

مزایای ماده ی 147 قانون ثبت

در زیر به مزایای ماده 147 قانون ثبت اشاره می کنیم:

  • مهم ترین حسن ماده 147 قانون ثبت, تعیین وضعیت املاک بدون سند در کشور است. بسیاری از املاک بعد از انقلاب اسلامی در اختیار نیازمندان قرار گرفته بودند, به همین دلیل دریافت سند ملکی برای این افراد اهمیت زیادی دارد.
  • این قانون برای تمامی املاک در گذشته, حال و آینده و تا زمانی که این قانون پا برجاست, قابل انجام است و مشمول زمان خاصی نیست.
  • با اجرای قانون 147 دعاوی ملکی نیز کاهش می یابد و لزومی برای طرح اختلاف در محاکم نیز نخواهد بود.
  • افرادی که درآمد کمی دارند و در مناطق فقیر نشین زندگی می کنند می توانند املاک خود را ثبت سند بزنند.

معایب ماده 147 قانون ثبت

قانون 147 با اینکه یکی از قوانین بسیار مهم و کاربری است و مزایای قابل توجهی را به همراه دارد, دارای یک سری معایب نیز می باشد که شامل موارد زیر است:

  • امکان ساخت و ساز های غیر قانونی
  • ایجاد مشکلاتی در اراضی موقوفه
  • با اجرای این قانون حد نصاب اراضی زراعی آبی و دیمی و باغ ها رعایت نمی شود.
  • امکان ساخت و ساز در قطعات کم تر از حد نصاب قانونی فراهم می شود.

نتیجه گیری نهایی

در این مقاله ماده ی 147 و 148 قانون ثبت اراضی و املاک را به طور کامل بررسی کرده و محاسن, معایب, کاربرد و…. آن ها را ذکر نمودیم که می تواند برای شما بسیار مفید باشد. اگر آگاهی و دانش لازم در این خصوص را ندارید می توانید این مطلب را با دقت بخوانید و همچنین به یک وکیل خوب و مجرب مراجعه کرده و تمامی سوالات خود را از او بپرسید. برای دریافت مشاوره در خصوص ثبت اسناد ملکی, معاملات اراضی و….. می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

قرارداد مشارکت در ساخت رایگان

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.