15:00 - 19:00

ساعات کاری ما شنبه- پنج شنبه

021-26411217

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

آیا مشارکت‌ در ساخت خطرناک است؟

آیا مشارکت‌ در ساخت خطرناک است؟

خطرات مشارکت‌ در ساخت

فهرست مطالب

قرارداد مشارکت‌ در ساخت نیز مانند تمامی مشارکت‌ها و قراردادهای قانونی با خطراتی مواجه هستند که سرنوشت مشارکت و عمل حقوقی افراد را تهدید می‌کند.

این خطرات گاه به‌صورت عمدی و خواسته و گاه غیرعمدی و ناخواسته افراد را درگیر نموده و شرایط ایده‌آل قرارداد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. بعضی از این موارد با پیش‌بینی در قرارداد و توافق اولیه قابل‌پیشگیری و حل است و بعضی از آنها نیازمند راه‌حل‌های حقوقی پس از وقوع خطر هستند.

مشارکت‌ در ساخت را چه خطراتی تهدید می‌کند؟

۱) فوت یکی از طرفین قرارداد مشارکت‌درساخت:

در این صورت زمین مالک و یا اموال سازنده درگیر پروسه انحصار وراثت می‌شود و یا ادامه پروژه متوقف بر رضایت وراث می‌شود.

۲) ورشکستگی شرکت ساخت‌وساز:

درصورتی‌که یک شرکت طرف قرارداد مشارکت‌درساخت باشد، منحل‌شدن شرکت و یا ورشکستگی شرکت می‌تواند سرنوشت مشارکت را تحت‌تأثیر قرار دهد و ادامه کار ساخت‌وساز منوط به مراحل قانونی و درگیر پیچیدگی‌های حقوقی شود.

۳)توقیف اموال طرفین قرارداد مشارکت‌درساخت:

گاه به‌حکم دادگاه، اموال صاحب زمین و یا سازنده توقیف می‌شود و ادامه ساخت‌وساز به‌صورت موقت یا دائمی ممکن نیست.

مشارکت‌ در ساخت را چه خطراتی تهدید می‌کند؟

۴)حوادث قهری در پروژه مشارکت‌ در ساخت:

در مواردی حوادث قهری مانند سیل و زلزله و… کار را متوقف می‌کند و یا بنای نیم ساخته را تخریب می‌کند. در این صورت تعهدات سازنده و حقوق صاحب زمین به‌صورت نامشخص در می‌آید و یا دارای شرایط ویژه‌ای می‌گردد.

۵)ایجاد خسارت در اثر عملیات ساخت:

در این صورت عمل سازنده در ساخت‌وساز باعث آسیب به املاک اطراف و یا به‌نوعی ایجاد مسئولیت‌های مدنی و کیفری برای طرفین مشارکت در ساختمان‌سازی می‌شود. این موارد در اثر آسیب به اشخاص مانند عابران، کارگرها و…نیز به وقوع می‌پیوندند

۶) جرایم مشارکت‌درساخت:

گاه یکی از طرفین قرارداد یا فردی خارج از پروژه تخلف و جرمی مربوط به پروژه مشارکت‌درساخت مرتکب می‌شود که پیشرفت فیزیکی کار ساخت‌وساز را سال‌ها تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود طرفین درگیر پروسه دادرسی قضایی و حقوقی بشوند.

مشاوران حقوقی و وکلای متخصص در امر مشارکت‌درساخت باتوجه‌به تجربه عملی و مطالعه و بررسی پرونده‌ها می‌توانند خطرات پرتکراری که قراردادهای مشارکت‌درساخت را تهدید می‌کند شناسایی نمایند، و با ارائه شرط‌ها و راهکارهایی در متن قرارداد مشارکت‌درساخت از تحمیل خسارت در شرایط فوق پیشگیری نمایند.

همچنین پس از بروز هرکدام از خطرات با اقدامات سریع و به‌موقع از گسترش خطر جلوگیری نمایند. راه‌حل موارد فوق بسته به شرایط کار و پرونده متفاوت است. این که در موارد فوق چه اقداماتی لازم است تا طرف مقابل کمترین ضرر را متحمل شود و چه اقداماتی پیش‌وپس از مصادیق فوق، ضامن ادامه و صحت قرارداد مشارکت‌درساخت است را باید پس از بررسی دقیق شرایط کار و شرایط طرفین تعیین کرد.

وکلا و مشاوران حقوقی دیوان ملل در حل موانع خاص پرونده‌های مشارکت‌ در ساخت و در زمینه کاهش مشکلات و خطرات مشارکت در ساخت همراه شما خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قرارداد مشارکت در ساخت رایگان

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.