15:00 - 19:00

ساعات کاری ما شنبه- پنج شنبه

021-26411217

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

امضا قرارداد مشارکت در ساخت

امضا قرارداد مشارکت در ساخت

امضا قرارداد مشارکت در ساخت

فهرست مطالب

امضا قرارداد مشارکت‌ در ساخت نیز مانند تمامی قراردادها ضروری است. طرفین پس ازآنکه تمامی موارد موردنیاز را در قرارداد ذکر کردند باید با امضا قرارداد به آن رسمیت بدهند.این امضا به قرارداد مشارکت‌ در ساخت رسمیت می‌دهد.در امضا قراردادها نکاتی باید رعایت شود تا قرارداد قابلیت استناد پیدا کند و صحیح باشد.در ادامه به بررسی موضوع امضا قرارداد مشارکت در ساخت پرداخته ایم.

در سطرهای زیر چند مورد از نکات مورد اشاره قرار می‌گیرد:

۱)امضا قرارداد توسط اشخاص حقوقی:

 

الف) امضا نماینده صحیح و معتبر باشد

در قرارداد با اشخاص حقوقی باید امضا از طرف نماینده قانونی و فرد صاحب امضا در شرکت زده شود و بدون امضا وی قرارداد رسمیت ندارد. اساس‌نامه شرکت باید از جهت معرفی فرد صاحب امضا بررسی شود و همچنین از مراجع قانونی استعلام دریافت شود تا صلاحیت فرد جهت امضا به نمایندگی از شرکت احراز شود

 

ب) امضا نماینده، به نمایندگی باشد

در قرارداد با شخص حقوقی باید تصریح شود که اصیل قرارداد، شرکت است و او نماینده است و به نمایندگی امضا زده است. به‌گونه‌ای که با بررسی قرارداد این اشتباه پیش نیاید که خود آن نماینده طرف اصلی قرارداد است. (ارجاع به یادداشت اشخاص حقوقی)

 

ج)استفاده از مهر شرکت الزامی است

اشخاص حقوقی و شرکت‌ها علاوه بر امضا قرارداد توسط نماینده، ملزم به استفاده از مهر شرکت نیز هستند.

 

۲)امضا قرارداد درصورتی‌که طرفین قرارداد متعدد باشند

در قرارداد با چند شخص در جایگاه مالک یا سازنده، تمامی این اشخاص ملزم هستند قرارداد را امضا نمایند. امضا یک شخص به‌عنوان نماینده کافی نیست. برای اینکه تمامی افراد، طرف قرارداد محسوب شوند و از نظر قانونی موظف به انجام وظایفشان در موضوع مشارکت‌درساخت باشند باید همگی امضا کنند. تعیین نماینده در این مرحله کافی نیست. (ارجاع به یادداشت‌های چند مالک و چند سازنده)

 

۳)امضا قرارداد توسط وکیل یا نماینده

الف) نمایندگی صحیح و معتبر باشد

گاه قرارداد با اشخاص حقیقی نیز به‌وسیله نماینده‌های آنان امضا می‌شود. برای مثال وکیل یا قیم و…فرد از جانب وی قرارداد را امضا می‌کند. در این صورت باید از طریق مراجع قانونی نمایندگی وی استعلام شود و صحت نمایندگی وی (وکالت‌نامه و….) بررسی و احراز شود.

 

ب) امضا نماینده، به نمایندگی باشد

در قرارداد با نماینده افراد نیز باید تصریح شود که فرد نماینده است و طرف اصلی قرارداد نیست و در قرارداد در جایگاه مشخصات طرفین قرارداد، مشخصات فرد اصلی ذکر شود. به‌گونه‌ای که با بررسی قرارداد این اشتباه پیش نیاید که نماینده، طرف قرارداد است.

 

۴) امضا قرارداد یا استفاده از اثر انگشت

در موارد متعددی اثر انگشت افراد نیز قابلیت استناد دارد. افراد می‌توانند به‌جای امضا از اثر انگشت استفاده کنند و یا در کنار امضا اثر انگشت خود را نیز پای قرارداد اضافه نمایند. در مواردی که طرفین قرارداد بی‌سواد، نابینایی و… باشند نیز افراد می‌توانند به‌راحتی از اثر انگشت به‌جای امضا استفاده کنند و از قابلیت استناد و صحت قرارداد کاسته نخواهد شد.

 

مخاطبین توجه نمایند در صورت عدم رعایت شرایط صحیح امضا قرارداد و غیرقابل‌استناد بودن امضا، قرارداد با مشکلات متعددی مواجه می‌شود. در صورت ایرادات امضا، گاه قاضی دادگاه با کمک کارشناسان قادر به تشخیص صحت قرارداد است و حکم بر صحت قرارداد صادر می‌کند. اما در موارد بسیاری افراد پس از متحمل شدن خسارات و صرف زمان در دادگاه‌ها قادر به حل مشکل نخواهند بود.

قابل‌درک است که مرحله مذاکرات و انشا قرارداد، زمان بر است و افراد اصولاً در پایان مراحل انعقاد قرارداد و در مرحله امضا دچار بی‌حوصلگی و عجله خواهند بود. اما توصیه می‌شود افراد از دقت در این مرحله دریغ نکنند و با مشورت و همراهی یک حقوقدان در این مرحله از انجام استعلام‌ها و بررسی‌های کافی برخوردار شده و صحت قرارداد خود را تضمین نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قرارداد مشارکت در ساخت رایگان

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.