15:00 - 19:00

ساعات کاری ما شنبه- پنج شنبه

021-26411217

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

شکایت از شریک در مشارکت در ساخت

شکایت از شریک در مشارکت در ساخت

شکایت از شریک در مشارکت در ساخت

فهرست مطالب

در اجرای قرارداد مشارکت‌ در ساخت احتمال اینکه شریک در موارد متعددی تعهد خود را انجام ندهد وجود دارد. عدم انجام تعهد گاه به‌صورت عمدی و گاه غیرعمدی و در اثر شرایط و حوادث خاصی است. اما آنچه در این یادداشت مورد بررسی قرار می‌گیرد پاسخ این سؤال است که نحوه مقابله و واکنش صحیح و حقوقی در این شرایط چیست؟در این مقاله به بررسی موضوع شکایت از شریک در مشارکت در ساخت پرداخته ایم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با دیوان ملل همراه باشید.

همان گونه که مطلع هستید هر دو طرف قرارداد مشارکت‌درساخت، وظایف و تکالیفی برعهده دارد که به‌موجب قرارداد باید در زمان و با شرایط مقرر انجام شود. حال در صورت عدم انجام تکالیف، طرف مقابل چه راه‌حل و امکاناتی در اختیار دارد؟

راه های شکایت از شریک در مشارکت در ساخت

 1)الزام به انجام تعهد:

درمورد اولین راه در صورت مشاهده تأخیر و عدم انجام وظایف در قرارداد مشارکت در ساخت می‌توان به الزام طرف از طرق قانونی به انجام تعهد اشاره کرد. روش‌های الزام طرف مقابل شامل ارسال اظهارنامه، شکایت به دادگاه و…است

 2)دریافت خسارت:

راه دیگر پیش روی طرف مدعی نقض تعهد در قرارداد مشارکت در ساخت، دریافت خسارت است. جهت مطالعه شرایط دریافت خسارت به یادداشت مربوطه مراجعه کنید.

راه های شکایت از شریک در مشارکت در ساخت

3)انجام توسط فردی غیر از متعهد:

از دیگر اقدامات مورد قبول در صورت عدم انجام تعهد توسط طرف قرارداد مشارکت در ساخت، انجام عمل تعهد شده توسط خود فرد، با هزینهٔ فرد متکلف است. به این صورت که فرد مدعی از محل تضمینات یا به‌موجب حکم دادگاه، هزینه‌ای را از فرد مقابل دریافت نماید و خود به طور مستقل آن عمل را انجام دهد و یا به فرد دیگری بسپارد. برای مثال فرد سازنده متعهد است مصالح را در مدت معینی خریداری نماید؛ اما از انجام‌وظیفه سرباز می‌زند. در این صورت فرد مالک با هزینه‌ای که از او دریافت می‌کند خود خرید را انجام داده و یا به فرد دیگری واگذار می‌کند.

4)فسخ قرارداد مشارکت‌درساخت:

یکی دیگر از موارد و راه‌حل‌ها در صورت مشاهده تخطی از انجام تعهدات در قرارداد مشارکت در ساخت، فسخ قرارداد مشارکت در ساخت است.به جهت آنکه طرف اول قرارداد حق فسخ داشته باشد باید:

الف) به‌موجب قرارداد تعیین کرده باشد که در صورت تأخیر طرف مقابل در انجام آن وظیفه و یا عدم انجام هر وظیفه در زمان مشخصی حق فسخ دارد.

ب)به موجب قانون به او حق فسخ داده شده باشد.

ج)حق فسخ کلی و بدون شرط داشته باشد.

همچنین شرایط اعمال حق فسخ را رعایت نماید برای مثال در زمان مشخص قانونی و یا قراردادی، اعلام فسخ نماید و مراحل فسخ را رعایت کرده باشد.

اثربخشی هر کدام از روش‌های فوق به شرایط مشارکت و متن قرارداد مشارکت در ساخت بستگی دارد. برای مثال گاه فسخ قرارداد مشارکت‌ در ساخت در شرایط یک پرونده می‌تواند ضامن جلوگیری از ضرر طرف مدعی باشد و در یک پرونده و مشارکت دیگر، فسخ بهترین راه توصیه شده به فرد نیست و روش دیگری ضامن سرعت حفظ منافع وی است. انتخاب بهترین راه‌حل در مشارکت‌درساخت شما از طریق مشورت با مشاور مشارکت در ساخت و وکیل مشارکت در ساخت ممکن و میسر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قرارداد مشارکت در ساخت رایگان

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.