15:00 - 19:00

ساعات کاری ما شنبه- پنج شنبه

021-26411217

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

ضمانت مالی چیست؟

ضمانت مالی چیست؟

ضمانت مالی

فهرست مطالب

در تمامی قراردادها، اشخاص امکان اینکه از طرف مقابل ضمانت‌های مالی دریافت کنند را دارا هستند. تضمین‌های مالی با این هدف دریافت می‌شوند که درصورتی‌که:

۱) طرف مقابل به وظایفش عمل نکرد

۲)با تاخیر به وظایفش عمل کرد

۳)با اعمال خود به هر نوعی باعث ایجاد خسارت برای طرف مقابل شد

۴) به هر نوعی به‌موجب آن قرارداد به‌طرف مقابل بدهکار شد

دریافت بدهی و خسارت با این ضمانت‌ها ممکن و سهل باشد.

ضمانت‌های مالی در ایران شامل موارد متفاوتی است. چک، سفته، ضمانت‌نامه بانکی، وثیقه ملکی، سپردن مبلغ در یک حساب بانکی دو امضائه، دریافت ضمانت از ضامن افراد و…از جمله ضمانت‌های رایج در جامعه است.

اینکه در هنگام امضا قرارداد برای دریافت خسارات و بدهی‌ها به فرد مقابل سند تضمین داده شود در موارد بسیاری به نفع دارندهٔ ضمانت‌ها است و باعث آسانی وصول مطالبات است.

 

 ضمانت مالی در قرارداد مشارکت‌درساخت

ازآنجایی‌که قرارداد مشارکت‌درساخت نیز با تعهدات مالی و منافع مادی افراد سروکار دارند، در این قراردادها نیز دریافت ضمانت مالی اهمیت بالایی دارد. در نظر داشته باشید که هر دو طرف قرارداد، در قراردادهای مشارکت‌درساخت می‌توانند از طرف مقابل ضمانت دریافت نمایند.

تضمین‌ها در قرارداد مشارکت‌درساخت نیز انواع متفاوتی دارد.

برای مثال گاه در قرارداد مشارکت‌ د رساخت رایج و لازم است که طرف سازنده معادل مبلغی که برای ساخت بنا برآورد می‌شود را در حساب بانکی قراردهد و امکان خارج‌کردن آن مبلغ را با رضایت طرف مقابل و در صورت نیاز برای ساخت بنا داشته باشد. این یک نوع ضمانت مالی محسوب می‌شود

همچنین مالک می‌تواند بابت تخلیه به‌موقع ملک به سازنده چک بدهد تا درصورتی‌که در اثر تاخیر در تحویل ملک، سازنده دچار خسارت شد از محل چک خسارت خود را جبران نماید.

از دیگر انواع رایج ضمانت این است که فرد ثالثی یکی از طرفین را ضمانت می‌نماید و اسناد مالی؛ مانند چک و سفته و یا سند ملکی را در اختیار فرد مقابل قرار می‌دهد.

گاهی چک و سفته و وثیقه ملک و یا ضمانت‌های بانکی توسط خود طرف ارائه می‌شود و به‌عنوان ضمانت مالی در اختیار طرف مقابل قرار می‌گیرد.

تعیین اینکه چه نوع ضمانت مالی و چه مبلغی بیشتر منافع طرف مقابل را تضمین می‌کند باتوجه‌به شرایط هر قرارداد و نوع مشارکت طرفین متغیر است و با مشاوره حقوقی دقیق و بررسی شرایط قرارداد قابل‌تعیین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قرارداد مشارکت در ساخت رایگان

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.