15:00 - 19:00

ساعات کاری ما شنبه- پنج شنبه

021-26411217

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

فسخ قرارداد مشارکت‌ در ساخت

فسخ قرارداد مشارکت‌ در ساخت

قرارداد مشارکت‌درساخت قابل‌فسخ است؟

فهرست مطالب

فسخ قرارداد مشارکت‌ در ساخت، یک حق قانونی برای طرفین است و به این معنا است که یک طرف یا دو طرف قرارداد اجازه داشته باشند قرارداد را به طور یک‌طرفه پایان دهند.حق فسخ در موارد متعددی پدید می‌آید و در شرایط متفاوت، عنوان‌های متفاوتی دارد. حقوق فسخ بسیار پیچیده است و شرایط بسیار پیچیده‌ای دارد و افراد به هنگام اعمال آنها باید دارای اطلاعات کافی باشند به‌گونه‌ای که بدانند آیا حق اعمال فسخ را دارند و شرایط فسخ شامل حالشان می‌شود یا خیر و در صورت مثبت‌بودن پاسخ در زمان و با مراحل صحیح آن را انجام دهند.بعضی از موارد حق فسخ با ذکر در قرارداد برای دو طرف یا یک طرف، وجود پیدا می‌کند و در بعضی از موارد بدون ذکر در قرارداد و به‌صورت قانونی افراد حق فسخ دارند.

 فسخ قرارداد مشارکت‌ در ساخت

قرارداد مشارکت‌درساخت قابل‌فسخ است؟

فسخ قرارداد مشارکت‌ در ساخت نیز ممکن است و در قراردادهای مشارکت‌ در ساخت نیز با حق فسخ سروکار خواهیم داشت. در سطرهای زیر به طور خلاصه جهت آشنایی اجمالی مخاطبان چند مثال و مورد از حق فسخ در قراردادهای مشارکت‌ در ساخت مورد توضیح قرار می‌گیرد. اما لازم به یادآوری است که اطلاعات مذکور جهت نگارش یک قرارداد خوب و یا استفاده از فسخ کافی نیست.

۱)حق فسخ ناشی از خیار شرط در قرارداد مشارکت‌ در ساخت: این نوع حق فسخ به این معنا است که در قرارداد مشارکت‌درساخت عنوان و شرط می‌شود یکی از طرفین و یا دو طرف حق فسخ دارند. گاه این حق فسخ منوط به امر و شرطی می‌شود و درصورتی‌که آن شرط به وقوع بپیوندد طرف مقابل حق فسخ پیدا می‌کند، گاه به طور مطلق به یک طرف داده می‌شود. برای مثال در قرارداد مشارکت‌درساخت گاه گفته می‌شود اگر طرف مقابل فلان کار را انجام دهد/انجام ندهد طرف مقابل حق فسخ دارد. یا به طور مطلق عنوان می‌شود طرف مقابل بدون هیچ شرطی حق فسخ دارد.

۲)حق فسخ ناشی از خیار تعذر تسلیم در قرارداد مشارکت‌ در ساخت: این نوع حق فسخ به این معناست که اگر طرف قرارداد نتواند تعهدات خود را انجام دهد طرف مقابل بتواند قرارداد را خاتمه دهد و قرارداد را فسخ کند.

 

 در مورد حق فسخ در قرارداد مشارکت‌ در ساخت چه نکاتی باید رعایت شود؟

افراد به هنگام انعقاد عقد مشارکت‌ در ساخت باید درمورد فسخ به موارد و شرایط زیر دقت نمایند:

۱) حق فسخ را به‌صورت گسترده و در تمامی زمان‌ها در اختیار طرف مقابل قرار ندهند و همچنین دقت نمایند در مواردی که دارای اهمیت است حق فسخ خودشان را در قرارداد ذکر کنند تا در مواقع لزوم بتوانند قرارداد را خاتمه دهند.

۲) حق فسخ به‌صورت صحیح، با کلمات و عبارات صحیح‌نگارش شود به‌گونه‌ای که مغایر قوانین نباشد.

۳)در پرونده‌های بسیاری مشاهده شده است که باوجوداینکه طرفین تمایل دارند در قرارداد مشارکت در ساخت حق فسخ را نگارش کنند، آنها به گونهٔ صحیح‌نگارش نمی‌کنند؛ بنابراین حق فسخ از نظر حقوقی امکان اجرا ندارد و در دادگاه مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد و در نهایت شرایط قرارداد متحول می‌شود و در صورت اختلاف حق یکی از طرفین ضایع می‌شود؛ زیرا شرایط صحیح‌نگارش فسخ در قرارداد مشارکت در ساخت رعایت نشده بوده است.

۴)یا گاهی فرد با تصور اینکه حق فسخ دارد اعمال و اقداماتی انجام می‌دهد و پس از اینکه مطلع می‌شود فسخ قرارداد مشارکت‌درساخت و صحیح نبوده متضرر می‌شود. همچنین موارد بسیاری وجود دارد که فرد می‌تواند با فسخ قرارداد مشارکت‌درساخت از زیان جلوگیری کند؛ اما چون از حق خود مطلع نیست در زمان و با شرایط صحیح از آن استفاده نمی‌کند و حق فسخ از بین می‌رود.

بنابراین اشخاص در شناسایی حق فسخ‌های قانونی، اعطای حق فسخ در قرارداد مشارکت‌ در ساخت، نحوه نگارش حق فسخ در قرارداد، اعمال حق فسخ در قرارداد مشارکت‌ در ساخت، شرایط و اعمال پس از فسخ قرارداد، مراحل فسخ قرارداد و…باید اطلاعات کافی کسب نمایند و بادقت و توجه کافی عمل نمایند. دریافت اطلاعات در این زمینه از طریق مشاوران حقوقی و وکیل های متخصص در امر مشارکت‌ در ساخت ممکن است. مشاوران حقوقی دیوان ملل آماده پاسخگویی به سوالات شما کاربران عزیز هستند تا بهترین عملکرد را در این مسیر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قرارداد مشارکت در ساخت رایگان

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.