15:00 - 19:00

ساعات کاری ما شنبه- پنج شنبه

021-26411217

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

چگونه متن قرارداد مشارکت‌ در ساخت را بنویسیم؟

چگونه متن قرارداد مشارکت‌ در ساخت را بنویسیم؟

متن قرارداد مشارکت‌ در ساخت

فهرست مطالب

متن قرارداد مشارکت‌ در ساخت و مذاکرات بر سر آن دارای اهمیت به سزایی است.گاه در مرحله مذاکرات به‌اشتباه به افراد القا می‌شود که قراردادهای مشارکت‌ در ساخت دارای متن پیش‌نویس ثابتی است تغییر مفاد قراردادهای پیش‌نویس ممکن نیست و مطابق عرف‌های ساخت‌وساز نیست و افراد ملزم هستند در چهارچوب همان متن پیش‌نویس قرارداد خود را سامان دهند. درصورتی‌که این مسئله صحیح نیست. قرارداد با این هدف تنظیم می‌شود که خواسته‌ها و تمایلات و منافع افراد را منعکس نماید و باید باتوجه‌به شرایط افراد و اهداف پروژه، تنظیم و نگارش شود و خط‌به‌خط قرارداد قابل‌تغییر و بررسی است.

برای دستیابی به یک متن قرارداد که تضمین‌کننده منافع و تمایلات طرفین باشد باید مذاکرات متعددی میان طرفین صورت بگیرد و با حقوق‌دانان و متخصصان بی‌طرف مشورت شود و برای هر کلمه حساسیت و دقت به خرج داد و نباید با بی‌حوصلگی از عباراتی که در قرارداد نگارش و امضا می‌شود گذر کرد.

درمورد متن قرارداد مشارکت در ساخت مذاکره کنیم

مذاکرات برای نگارش متن قرارداد بسیار دارای اهمیت است. مورد طرفین قرارداد دارای دیدگاه‌ها و تمایلات متفاوتی هستند. این اختلاف‌نظر و دیدگاه طبیعی است چرا که هرکدام از طرفین قرارداد نفع خود را دنبال می‌کند و مواردی که برای هر کدام از طرفین دارای اهمیت است متفاوت است. این اختلاف‌نظرها را گاهی به‌وضوح می‌توان هنگام مذاکرات پیش از شروع کار و پیش از نگارش متن قرارداد مشاهده کرد. درصورتی‌که توافق بر سر اصل شروع کار وجود دارد و طرفین مایل هستند با یکدیگر شراکت کنند؛ اما بر سر جزئیات و نکات جانبی اختلاف دارند، در مرحله مذاکرات و پیش از نوشتن متن قرارداد می‌توانند اختلافات را حل کنند. چرا که طرفین مجبور هستند برای نگارش یک متن واحد به‌عنوان قرارداد شراکت در ساختشان، با یکدیگر به بحث و مذاکره بنشینند و بر سر موارد متعددی به توافق و تفاهم برسند.

بنابراین دقت و حوصله در مرحله قراردادنویسی ضامن حل مشکلات و اختلاف دیدگاه‌ها است. اگر طرفین قرارداد در مورد هر بند از قرارداد مذاکره کنند و هر قسمت از قرارداد را باحوصله و دقت نگارش کنند، امکان اینکه در طول زمان اجرای عملیات ساخت در موارد متعدد و متفاوتی تفاهم داشته باشند افزایش پیدا می‌کند چرا که در قراردادنویسی درمورد بسیاری از مصداق‌ها و نکات به توافق رسیده‌اند. اما اگر افراد از متن قرارداد با بی‌حوصلگی و اهمال گذر کنند و یا به قراردادهای از پیش آماده شده بسنده کنند، درمورد مصادیق بسیاری در قرارداد به تفاهم نمی‌رسند و در طول مدت‌زمان پروژه ساخت موارد عدم تفاهم و اختلاف نمایان می‌شوند؛ بنابراین توصیه می‌شود طرفین قرارداد مشارکت‌ در ساخت در مذاکره و نگارش متن قرارداد دقت و حوصله به خرج دهند چه‌بسا جنگ اول به از صلح اخر و به نفع طرفین باشد.

متن قرارداد مشارکت در ساخت را کامل و دقیق بنویسیم

پس ازآنکه متن قرارداد نگارش شد و طرفین آن را امضا کردند، آن قرارداد تعیین‌کننده دامنه اختیارات و عمل‌های طرفین در زمینه شراکت مذکور است و برای تمامی اختلافاتی که پیش می‌آید باید به قرارداد رجوع کرد. اگر شخصی از دامنه اختیارات و تکالیف نگارش شده در قرارداد تخطی نماید ملزم به پرداخت خسارت و جبران عمل اشتباه است و همچنین اگر در موارد تکالیف و اختیارات اختلافی مطرح شود آن قرارداد مرجع محسوب می‌شود. حتی اگر طرفین به دادگاه مراجعه نمایند و شکایتی کنند قاضی در مرحله اول به قرارداد مراجعه می‌کند و راه‌حل اختلاف را در مفاد قرارداد می‌جوید؛ بنابراین متن قرارداد تعیین‌کننده سرنوشت نهایی منافع و اموال افراد محسوب می‌شود. بدیهی است از چنین متن مهمی نباید با بی‌توجهی و عجله گذشت و باید درمورد کلمه‌به‌کلمه و یا خط‌به‌خط چنین متنی حساسیت به خرج داد.

در متن قرارداد باید تمامی مواردی که در مرحله مذاکرات مورد توافق قرار گرفته شده است نگارش شود. نگارش هیچ‌کدام از توافقات با امیدبستن به حافظه افراد نباید از قلم بیفتد. کوتاه‌بودن متن قرارداد و کم‌بودن تعداد صفحات دارای اهمیت نیست و کامل‌بودن متن به‌گونه‌ای که بتواند خواسته‌های افراد را منعکس کند دارای اهمیت بیشتری است.

بنابراین نتیجه می‌گیریم باید در نگارش متون قراردادها با کمال توجه عمل کرد. اما دقت و حوصله طرفین برای نگارش یک قرارداد خوب کافی نیست. چرا که امروزه قراردادنویسی یک عمل تخصصی حقوقی محسوب می‌شود. همان گونه که افراد از دانش فنی مهندسان برای قراردادهای مشارکت‌ در ساخت استفاده می‌کنند باید به بعد حقوقی قراردادها نیز توجه شود.

تنظیم و امضا قرارداد بدون حضور وکیل مشارکت در ساخت ممنوع

شهروندان باید دقت نمایند که پیچیدگی‌های حقوقی قراردادها به طور روزافزونی افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین برای نگارش چنین متن مهمی باید از تخصص وکلای مشارکت در ساخت استفاده کرد و توصیه می‌شود متقاضیان مشارکت‌درساخت علاوه بر اینکه بر اهمیت وجود یک قرارداد خوب آگاه هستند، به این امر نیز آگاه باشند که امضا و نگارش قرارداد صحیح بدون مشورت و حضور یک وکیل مشارکت در ساخت ممکن نیست و دارای خطرات بسیاری است و می‌تواند به سرمایه و زمان شما لطمه‌های جبران‌ناپذیری وارد نماید.

 درصورتی‌که طرف مقابل شما از راهنمایی حقوق‌دانان بهره‌مند شده باشد می‌تواند مفاد قرارداد را به ضرر شما هدایت کند. حضور یک حقوقدان در کنار شما می‌تواند آگاهی‌بخش خطرات فوق باشد و منافع را تعدیل کند؛ بنابراین به مخاطبین توصیه می‌شود متن قرارداد را با هدایت یک وکیل مشارکت در ساخت متخصص عرصه مشارکت‌درساخت اصلاح و تنظیم و امضا نمایید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قرارداد مشارکت در ساخت رایگان

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.