15:00 - 19:00

ساعات کاری ما شنبه- پنج شنبه

021-26411217

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

تعهدات فروشنده در قرارداد پیش فروش آپارتمان

تعهدات فروشنده در قرارداد پیش فروش آپارتمان

تعهدات فروشنده در قرارداد پیش فروش آپارتمان

فهرست مطالب

تعهدات فروشنده در قرارداد پیش فروش آپارتمان ها در راستای تکمیل و تحویل واحدهای پیش فروش شده به خریدار خلاصه میشود. به موجب قرارداد پیش‌فروش آپارتمان‌ها فروشنده مکلف می‌شود ملک را مطابق با مشخصات تعیین شده در قرارداد تکمیل نماید و در موعد توافق شده به‌پیش خریدار تحویل دهد و در زمان مقرر مالکیت آن را به وی منتقل نماید.

اگرچه هدف قرارداد پیش‌فروش آپارتمان‌ها دارای شباهت با قرارداد فروش ملک است و در هر دو قرارداد ملکی مورد خریدوفروش قرار می‌گیرد؛ اما این دو قرارداد دارای تفاوت‌های اساسی با یکدیگر هستند و تعهدات طرفین قرارداد پیش‌فروش آپارتمان‌ها با تعهدات طرفین خریدوفروش املاک دارای تفاوت‌های بسیاری است. تعهدات طرفین در قراردادهای پیش‌فروش آپارتمان‌ها در این یادداشت مورد بررسی قرار می‌گیرد.همچنین اگر به دنبال کسب اطلاعات در مورد پیش‌فروش در قراردادهای مشارکت‌ در ساخت هستید با دیوان ملل همراه باشید.

 تعهدات فروشنده در قرارداد پیش‌فروش آپارتمان‌ها:

فروشنده با پیش‌فروش آپارتمان تعهداتی بر عهده می‌گیرد. این تعهدات اصولاً مربوط و منتج به تکمیل و تحویل آپارتمان به‌پیش خریدار هستند.

اولین تعهد از تعهدات فروشنده در قرارداد پیش فروش آپارتمان ها ثبت رسمی قرارداد پیش‌فروش است. جهت آنکه طرفین قرارداد پیش‌فروش آپارتمان ها از مزایای قانونی استفاده نمایند قرارداد فوق باید ثبت رسمی شود و این تعهد برعهده فروشنده است و درصورتی‌که آنرا انجام ندهد می‌تواند مورد مطالبه از سوی خریدار قرار گیرد.

پس از نگارش و ثبت رسمی قرارداد، دیگر تعهد فروشنده قرارداد پیش فروش آپارتمان ها تحویل نهایی ملک پیش‌فروش است؛ میتوان گفت مهم‌ترین تعهد پیش فروشنده مربوط به ساخت‌وساز و تکمیل فیزیکی سازه است تا تحویل ملک میسر گردد. فروشنده مکلف است مطابق با مشخصاتی که در قرارداد پیش‌فروش ذکر شده است سازه در دست‌ساخت را تکمیل نماید، گزارش پیشرفت فیزیکی ملک را به خریدار ارائه دهد و در زمان مشخص شده و توافق شده واحدهای پیش‌فروش شده را به خریدار تحویل دهد.

پس ازآنکه واحدها تکمیل و تحویل فیزیکی آن انجام شد، ملک از نظر قانونی نیز باید به خریدار منتقل گردد. فروشنده باید پس از طی مراحل قانونی مانند اخذ پایان کار، صورت‌مجلس تفکیکی و…، سند تفکیکی دریافت نماید و مالکیت رسمی واحدها را به خریداران منتقل نماید. انتقال مالکیت رسمی ملک به خریداران از طریق سند رسمی جز آخرین تعهدات پیش فروشنده محسوب می‌گردد.

پیش خریدار در صورت مشاهده هر نوع تخطی از تعهدات فروشنده  در قرارداد پیش فروش آپارتمان ها می‌تواند از وی ایفا تعهد را مطالبه کند و فروشنده را از نظر قانونی ملزم به انجام تعهد نماید. هرچند ایفا هر کدام از تعهدات فروشنده در قرارداد پیش فروش آپارتمان ها می‌تواند با چالش‌های متفاوتی روبرو شود و خریدار را متضرر نماید. به همین دلیل است که قرارداد پیش‌فروش آپارتمان ها به یکی از حساس‌ترین و پرریسک‌ترین قراردادهای ملکی و خطرناک‌ترین نوع خریدوفروش ملک تبدیل شده است.

به متقاضیان پیش‌خرید توصیه می‌شود جهت کاهش خطرات و ریسک‌های قراردادهای پیش‌فروش آپارتمان، پیش از انعقاد قرارداد، پس از انعقاد و حین اجرای قرارداد از مشاوره‌های حقوقی جهت بررسی شرایط پروژه ساختمانی، شرایط قرارداد و شرایط فروشنده و نظارت بر اجرای قرارداد بهره‌مند شوند.

تیم حقوقی دیوان ملل را در اختیار داشتن مشاوران و وکلای متخصص ملکی آماده ارائه مشاوره حقوقی درمورد قراردادهای پیش‌فروش آپارتمان ها هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قرارداد مشارکت در ساخت رایگان

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.